Beskidzka Izba Gospodarcza wraz z Partnerami z Czech i Włoch kontynyuje realizację międzynarodowego projektu "Future For Education", w ramach unijnego programu Erasmus+. Jednym z jego zalożeń jest opracowanie metodologii dobrych praktyk i rekomendacji w obszarze edukacji, w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas zdalnego nauczania, które miało miejsce w związku z pandemią SARS-CoV-2.
Obszar badań na podstawie, którego powstała przedmiotowa metodologia obejmował południowy region województwa śląskiego. Badanie miało formę badania kwestionariuszowego i było przeprowadzone techniką CAWI (Computer-assisted web interviews). Ankieta została przygotowana w języku polskim dla dwóch grup respondentów. Pierwszą byli uczniowie szkół średnich i studenci studiów wyższych, którzy zostali objęci nauczaniem zdalnym w czasie pandemii. Drugą grupę stanowili nauczyciele i wykładowcy akademiccy, którzy w warunkach pandemii zostali zmuszeni do zdalnego przygotowania i prowadzenia zajęć. Ankiety online były dostępne na stronie Google, a informacje o badaniu były przesyłane e-mailem, za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz platformy Ms Teams, z ograniczeniem geograficznym do badanego regionu. Dodatkowo informacja o badaniu została przesłana do grupy nauczycieli za pośrednictwem Wydziału Oświaty i Sportu Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Proces badawczy trwał od grudnia 2022 r. do końca lutego 2023 r. W badaniu wzięło udział 495 uczniów i studentów oraz 67 nauczycieli i wykładowców akademickich.
Celem podjętych w ramach realizacji przedmiotowego projektu działań badawczych jest uatrakcyjnienie nauczania poprzez wprowadzenie bardziej efektywnych i innowacyjnych metod nauczania online. Opracowana metodologia będzie wzrocowym narzędziem do wprowadzenia edukacji hybrydowej w szkołach zawodowych we wszystkich krajach partnerskich.
W konferencji, która została przeprowadzona przez Beskidzką Izbę Gospodarczą w dniu 07 czerwca 2023 roku, w Zespole Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących w Bielsku-Białej udział wzięli zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Ponadto w trakcie indywidualnych konsultacji z uczniami i nauczycielami przekazaliśmy najważniejsze wnioski i rozwiązania techniczne których założeniem jest poprawa efektywności zdalnego nauczania oraz sposobów efektywnego porozumiewania się online pomiędzy nauczycielami i uczniami.
Projekt "Future For Education realizują Beskidzka Izba Gospodarcza (Polska), Czech Chamber of Commerce Prerov (Czechy) oraz Med.O.R.O.scarl (Włochy). Głównym celem projektu jest przyczynienie się do poprawy jakości kształcenia i szkolenia; rozwijanie i wzmacnianie kompetencji cyfrowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów i nauczycieli/wykładowców; podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów i nauczycieli/wykładowców; podniesienie poziomu umiejętności w zakresie zdolności do zatrudnienia i tworzenia nowych firm.