MODEL WSPÓŁPRACY TRÓJSTRONNEJ: UCZELNIA – PRZEDSIĘBIORSTWO – PRACOWNICY NAUKOWO-DYDAKTYCZNI / STUDENCI / DOKTORANCI
Innowacyjność zaprezentowanego rozwiązania polega na zwiększeniu dotychczasowej roli pracowników naukowo-dydaktycznych, którzy razem ze studentami i doktorantami, zostali postawieni na tym samym poziomie, co uczelnia i przedsiębiorstwo. Osoby te nie tylko realizują złożone przez podmiot zewnętrzny zamówienie, ale mogą brać aktywny udział w ustaleniu warunków wykonania umowy, stanowią także pewne ogniwo pośrednie występujące pomiędzy uczelnią a podmiotami gospodarczymi. Istotnym elementem modelu jest również zaangażowanie przedsiębiorstwa, które oddelegowuje własnego pracownika do udziału w badaniach oraz nadzoruje realizacje prac, m.in. poprzez zatwierdzanie raportów częściowych.
W proponowanym rozwiązaniu uczelnia lub jej jednostka odpowiadająca za kontakty z przemysłem, na przykład: Centrum Innowacji i Transferu Technologii – CITT lub jednostka równorzędna, wyodrębniona w strukturze uczelni, wyszukuje przedsiębiorcę zamierzającego wdrożyć do produkcji nową maszynę/urządzenie czy rozwiązanie technologicznie o mniejszej skali lub chcącego zrealizować usługę B+R, względnie przyjmuje zamówienie od przedsiębiorstwa, które zgłasza zapotrzebowanie na określoną usługę. W oparciu o złożoną ofertę uczelnia/CITT ocenia możliwość realizacji zlecenia, uwzględniając przede wszystkim zgodność oferty ze specjalizacją uczelni, wymagany czas realizacji oraz możliwości techniczne uczelni. W przypadku, gdy uczelnia może zrealizować usługę przedstawioną w ofercie, CITT wyszukuje pracowników, którzy mają najlepsze kompetencje i kwalifikacje do przeprowadzenia testowania maszyny/urządzenia, rozwiązania technologicznego lub wykonania wskazanej przez przedsiębiorcę usługi. Uczelnia/CITT wyznacza także lidera zespołu, odpowiedzialnego za przedstawienie planu realizacji usługi B+R (harmonogramu prac), uszczegóławiającego jej wykonanie. W przypadku uzyskania akceptacji ze strony przedsiębiorstwa obie strony mogą podpisać umowę o współpracy, określającą warunki wykonania zamówienia. Przedsiębiorca podpisuje także umowę z pracownikami naukowo-dydaktycznymi, studentami i/lub doktorantami wskazanymi przez Uczelnię/CITT lub utworzonym przez nich konsorcjum, wskazując jednocześnie członka swojej kadry pracowniczej, który będzie brał aktywny udział w procesie realizacji zamówienia.
Kolejnym krokiem – w przypadku realizacji usługi, jaką jest testowanie maszyny/urządzenia – jest dostarczenie i instalacja maszyny/urządzenia przez przedsiębiorcę na Uczelni, w pomieszczeniach udostępnionych przez Uczelnię/CITT. W przypadku, gdy miejscem testowania nie jest uczelnia – przedsiębiorstwo wskazuje miejsce testowania maszyny/urządzenia.
Pracownicy naukowo-dydaktyczni wraz ze studentami i/lub doktorantami oraz pracownikiem oddelegowanym przez przedsiębiorstwo, przeprowadzają testowanie wskazanej maszyny/urządzenia czy rozwiązania technologicznego lub wykonują usługę B+R. Efektem tego etapu są przygotowywane zgodnie z harmonogramem raporty cząstkowe, zawierające informacje na temat postępu prac, wyniki prac oraz wszystkie dodatkowe kwestie związane z realizacją zamówionej usługi, w tym o ewentualnych problemach, awariach, uszkodzeniach czy opóźnieniach prac.
W przypadku testowania maszyny/urządzenia czy rozwiązania technologicznego pracownicy naukowo-dydaktyczni wraz ze studentami/doktorantami opracowują tzw. „manual” kodyfikujący wiedzę na temat urządzenia, w którym będą opisane wszystkie sytuacje krytyczne, sposoby postępowania z maszyną, możliwości jej wykorzystania, funkcje i ich zastosowanie, itp. „Manual”* zostaje przekazany przedsiębiorcy po zakończeniu realizacji usługi, razem z protokołem zdawczo odbiorczym, który – w przypadku braku uwag powinien zostać podpisany przez zamawiającego. W przypadku wystąpienia uwag obie strony ustalają zakres niezgodności i termin naniesienia poprawek.
W modelu przewiduje się także – po fazie „rozpracowywania” maszyny/urządzenia czy rozwiązania technologicznego na uczelni – udział pracowników, studentów i doktorantów w procesie wdrażania maszyny urządzenia w przedsiębiorstwie (etap walidacji wyników testowania). Po zakończeniu etapu testowania pracownicy naukowo-dydaktyczni wraz ze studentami/doktorantami – w przypadku wystąpienia takiej potrzeby – mogą przeprowadzić szkolenia z zakresu „manuala” w siedzibie przedsiębiorstwa, w warunkach funkcjonowania maszyny/urządzenia czy rozwiązania technologicznego.